Nordom op reis: Noorwegen, 2023

Elk jaar organiseert Nordom een studiereis naar Scandinavië en dit jaar waren wij deel van de reiscommissie, met als taak weer een prachtige reis te verzorgen. By popular demand gingen we dit jaar naar Noorwegen! Hier volgt een verslag van de reis.

Beeld: Kyra Hoogenboom & Luca Bos

We ontmoetten elkaar om 10:30 op Schiphol. Ondanks dat er veel nieuwe gezichten waren, was de sfeer al snel gemoedelijk. Om 14:00 mochten we boarden en binnen no-time stonden we op Oslo Gardermoen. Op het station hebben we tickets geregeld om naar het centrum te reizen, en vanuit de trein vlogen de eerste prachtige Noorse landschappen aan ons voorbij. Even later rolden we Oslo Sentralstasjon binnen. We liepen naar het hostel door een moderne wijk. Onderweg kwamen we langs Oslo Spektrum, een concertzaal waar die avond Sabaton optrad. In het hostel kregen we handdoeken en lakens en installeerden we ons in onze kamers. De jongens zaten op de eerste verdieping, de meiden op de vierde.

Toen was het tijd voor vrijetijdsbesteding. Een groep ging boodschappen doen voor de eerste paar dagen en de andere groep ging alvast avondeten. Daarna is de groep in drieën gesplitst. Een groep ging met de metro naar Frognerseteren, een uitzichtpunt hoog boven de stad. Daar is door de sneeuw gerend en een kampvuur gemaakt. Een andere groep ging naar de sauna en de laatste groep ging even de stad in. Al met al een geslaagde eerste avond.

Al vroeg stonden de eerste mensen op om een stadswandeling te maken. Daarnaast gingen er nog een paar mensen, die de vorige avond niet mee waren geweest, naar Frognerseteren. Daarna hebben we samen ontbeten en zijn we richting de bushalte gelopen. Bij de bushalte raakten we in gesprek met een Noorse vrouw die verbaasd was dat deze Nederlanders Noors en Zweeds aan het praten waren. Ze vond het grappig om te horen dat we Scandinavië studies studeren en vroeg zich af wat we met onze studie konden doen. Daarop antwoordde Bob: “Goede vraag! Volgende.” Ja … dat blijft een pijnlijk onderwerp.

Als eerste op de planning stond het Norsk Folkemuseum. Dat is een openluchtmuseum met gebouwen uit allerlei regio’s van Noorwegen. We genoten van het lekkere weer en de mooie gebouwen. Het interessantste gebouw was de oude staafkerk. Het was leuk om te leren over de oude levenswijze van de Noren, maar we hadden graag meer representatie gewild voor de Sami, een belangrijke minderheidsbevolking in Noorwegen.

Terug in de stad splitste de groep zich op om te gaan lunchen in de buurt van het Operahuis. De ene groep genoot lekker van verse Noorse broodjes en de andere groep werd aangevallen door een meeuw. Na dat voorval zijn we snel naar het volgende museum gegaan: het Munchmuseum. Hier hebben we de prachtige kunst van Edvard Munch mogen aanschouwen, waaronder drie versies van zijn bekendste werk ‘de Schreeuw’.

De staafkerk in het Norsk Folkemuseum

Na het museum splitste de groep zich weer op voor vrijetijdsbesteding. In het hostel werd alvast het avondeten voorbereid. Na het avondeten werden we vergezeld door Lot, een medestudent die destijds in Oslo studeerde. Samen met haar namen we de tram richting het Ekebergpark. Dit is een sculpturenpark met een prachtig uitzicht over de stad. Na de wandeling besloot een groepje de ferry te nemen over het Oslofjord en een andere groep ging naar de MAX, een typisch Scandinavische burgertent.

Op 1 mei, de Dag van de Arbeid, was alles gesloten in Noorwegen. Daarom hadden we als reiscommissie besloten om op deze dag de Bergensbane te nemen. Dat is de treinverbinding tussen Oslo en Bergen, die ons meenam door het prachtige Noorse berglandschap. Om 8:25 vertrok de trein vanuit Oslo, met een geplande reisduur van zeven uur. We kwamen over de Hardangervidda, waar alles nog onder een dik pak sneeuw lag.

Op station Myrdal vertrok de trein opeens niet meer. Over de intercom werd verteld dat de trein vanwege omstandigheden even stil moest blijven staan. In het Engels werd gezegd dat dit door technische problemen kwam, maar in het Noors leken we toch echt het woord lawine te horen. En ja hoor, er was een lawine over het spoor gerold. Uiteindelijk hebben we een uur stilgestaan op het station. Dat was niet erg, want we hebben lekker in de sneeuw kunnen spelen. Alleen de continue angst dat de trein opeens zou vertrekken terwijl er iemand op het stationstoilet zat was verlammend.

We kwamen rond 16:00 aan op station Bergen, waar medestudenten Stefan en Maaike ons al op stonden te wachten. Zij studeerden destijds in Bergen en vergezelden ons naar onze camping, waar wij de komende drie nachten zouden verblijven. Na het inchecken gingen we aan tafel en speelden we ‘Weerwolven van Wakkerdam’. Daarna doken we allemaal ons bed in.

Station Myrdal
Vanuit de Bergensbanen, tussen Myrdal en Flåm

Na het ontbijt vertrokken we richting het centrum. Stefan en Luca verzorgden een stadswandeling langs wat grote bezienswaardigheden. Daarna gingen we naar Bryggen, de oude scheepswerf en tevens de bekendste plek van de stad. In de achterstraatjes van deze werf ligt het Hanzemuseum van Bergen, waar we een blik terug in de tijd konden werpen op de tijd van het Hanzeverbond. Daarna was het tijd voor vrijetijdsbesteding, waar mensen lekker de stad in gingen om te winkelen. In de achterstraatjes van Bryggen waren allerlei ateliers en cafeetjes te vinden. Ook is een groepje naar het schiereiland Nordnes gegaan, waar er schattige straatjes met oude Scandinavische huisjes te vinden waren. Voor het avondeten waren de groepen ook gesplitst, zodat iedereen kon beslissen waar ze wilden avondeten.

Na het avondeten zijn we met de hele groep spontaan naar de Fantoft staafkerk gegaan. Deze is in 1992 in brand gezet, maar gelukkig in 1997 opnieuw opgebouwd. Daarna zijn we terug naar de camping gegaan. ‘s Avonds werden er spelletjes gespeeld en er hing een gezellige sfeer.

Op de een na laatste dag van de reis stond een hike op de planning. We hebben de Fløibane gepakt naar de Fløyenberg, een van de ‘Zeven bergen van Bergen’. De Fløibane is een treintje dat ons meenam naar een uitkijkpunt boven de stad. Vanaf dit punt konden we de hele stad zien liggen, en we herkenden waar we de vorige dag nog hadden gelopen. Na een korte pauze vertrokken we richting de berg Rundemanen. Het idee was oorspronkelijk om om deze berg heen te lopen, maar door een foute afslag kwamen we er per ongeluk bovenop uit … We genoten van het uitzicht en zijn vervolgens doorgelopen. Opeens hield het pad op en besloten we maar op gevoel door te lopen. Dit leidde ertoe dat we over allerlei stenen moesten klimmen, maar we zijn uiteindelijk veilig op de hoofdweg terechtgekomen.

Beneden aangekomen zijn we nog naar de McDonald’s gegaan, maar omdat we moe waren, vertrokken we snel richting de camping. ‘s Avonds is er weer ‘Weerwolven’ gespeeld, en deden we een muziekquiz.

Op de laatste dag waren we allemaal redelijk moe. Daarom zijn we in twee groepen de stad in gegaan. De eerste groep is nog op aanraden van de anderen naar Nordnes gegaan, de tweede groep is een uurtje later naar de stad vertrokken. We zijn bij de tramhalte als groep weer samengekomen en hebben de tram naar het vliegveld gepakt. De reis verliep voorspoedig en om 19:40 landden we weer op Schiphol. Mocht je op de datum gelet hebben: dit was twintig minuten voor de Nationale Dodenherdenking. Dat betekende dat we bij de bagagebanden stonden toen de hele luchthaven stil werd … Op een groepje buitenlanders na, dat er niks van begreep. Daarna hebben we allemaal afscheid genomen en zijn we richting huis vertrokken.