Nordom op reis: IJsland, 2022

Afgelopen schooljaar had ik het fantastische privilege om voorzitter te mogen zijn van Nordom. Een groot onderdeel daarvan was het organiseren van de jaarlijkse studiereis samen met de reiscommissie. Toen bleek dat het mogelijk was om naar Reykjavík te gaan was het eigenlijk direct al feest en iedereen was dan ook tijdens de gehele reis in een jubelstemming. Daarom wil ik als per traditie bij Noorderlicht en als oud-voorzitter graag nog eens terugblikken op deze zeer geslaagde reis.

Dag één

Op 4 mei vlogen we van Schiphol naar Keflavík, de grootste luchthaven van IJsland. Dit was meteen al een bijzondere ervaring omdat we tijdens de Dodenherdenking al hoog in de lucht zaten en meerdere tijdzones passeerden. Desondanks hield de piloot twee minuten stilte, waarna we na wat minimale turbulentie alweer spoedig landden in (naar mijn mening) het mooiste land ter wereld: IJsland! We sliepen in een hostel middenin het centrum van Reykjavík, waar iedereen na de lange reis al snel hun eigen bed had gekozen voor de nacht.

Dag twee

De eerste activiteit op de planning was een tour door het centrum van Reykjavík, verzorgd door een echte IJslander die bevriend was met iemand uit de reiscommissie. Zo kregen we én de toeristische trekpleisters te zien én de wat minder bekende plekken. Tegelijkertijd wisten we hierdoor ook gelijk de weg, aangezien Reykjavík niet bepaald een grote stad is. Na de rondleiding was de rest van de middag vrij, die door de meesten werd gebruikt om de vele winkels in en rondom de hoofdstraat te bezoeken. Als kers op de taart zijn we ‘s avonds naar de enige gay club genaamd Kíkí in de stad gegaan, waar we tot in de vroege uurtjes karaoke hebben gezongen.

Dag drie

Nadat we inmiddels een beetje gesetteld waren in de stad en in het hostel, vertrokken we naar dat waar IJsland bekend om staat: de prachtige natuur. Met de bus reisden we af naar een berg genaamd Esja, die net buiten Reykjavík ligt. Aan het begin ontstond er wat onduidelijkheid over de route die we zouden gaan lopen: het bord aan het begin van de wandelpaden gaf aan dat de tocht veel moeilijker bleek te zijn dan we in eerste instantie hadden gedacht. Een gedeelte van de groep besloot de uitdaging aan te gaan, de rest besloot een andere route te nemen. Welke route nu de beste was, durf ik nog steeds niet te zeggen omdat er zo veel verschil tussen zat. De grootste groep heeft uiteindelijk in de sneeuw gestaan en de groep waar ik in meeliep heeft een stuk door het bos gelopen en een aantal beekjes overgestoken, tot het op een gegeven moment zo steil werd dat we terug zijn gegaan. Er stopte maar één bus in het uur aan de voet van de berg en het werd op het laatst nog spannend of we de bus wel gingen halen, omdat er een aantal mensen nog onderweg was naar het verzamelpunt. Gelukkig zagen we hen aan komen lopen (en uiteindelijk rennen) vanuit de verte, precies op het moment dat de bus arriveerde. We hielden de bus even staande en begonnen langzaam met instappen. Op deze manier kon iedereen uiteindelijk weer mee en hoefden we niet te wachten op de volgende bus, die pas na een uur zou vertrekken. Al met al was het een zeer geslaagde klim en na deze intensieve dag was iedereen doodop.

Dag vier

Omdat we de dag ervoor een grote activiteit hadden, besloten we op deze dag wat meer rust in te bouwen en iedereen hun eigen ding te laten doen. ‘s Ochtends had een deel van de groep een boottocht geboekt om papegaaiduikers te spotten, een ander deel ging naar een wel heel bijzonder …langwerpig… museum en de rest ging naar een soort bazaar waar allerlei IJslandse dingen werden verkocht. Daarnaast werd er door een aantal van ons, waaronder ikzelf, ook een bezoek gebracht aan het Nationale Museum van IJsland, een zeer indrukwekkend museum dat volledig in het teken staat van de uitgebreide geschiedenis van het eiland.

Beeld: het Fallusmuseum. Gilles Tijmes

Dag vijf

Dag vijf was toch wel het absolute hoogtepunt van de reis. Op deze dag stond eigenlijk eerst een bezoek aan Perlan gepland, een groot maar ook duur museum in Reykjavík. Maar na wat rekenwerk van de reiscommissie bleek dat we voor hetzelfde geld ook drie busjes konden huren voor de dag en de echte IJslandse hotspots ver buiten de stad ook konden bezoeken. Hierdoor werd het ineens mogelijk om de geisers in Geysir te zien, de enorme waterval Gullfoss en het historische natuurwonder Þingvellir. Vergezeld door goede muziek hebben we een groot deel van Zuidwest-IJsland kunnen doorkruisen, waarna we bij terugkomst in het hostel moe maar voldaan als een blok in slaap vielen.

Beeld: de waterval Gullfoss. Gilles Tijmes

Dag zes

De laatste dag was een lichtelijk trieste dag, we moesten nu toch echt afscheid gaan nemen van deze fantastische plek. Er waren al een aantal studenten vroeg in de ochtend vertrokken, omdat zij op dat moment in het buitenland studeerden en een andere vlucht hadden dan de rest van de groep. Onze vlucht zou pas rond een uur of vijf zijn en nadat we hadden uitgecheckt, verspreidden we ons al snel over de stad om nog even de laatste souvenirs in te slaan. Een potje weerwolven, zoals we de voorgaande avonden vaak hadden gedaan, zat er dan ook niet meer in, maar er zijn die dag (vooral door mij) nog wel een hoop spelletjes gespeeld voordat het tijd was om richting de bus naar het vliegtuig te gaan. Er was gelukkig een goede verbinding met het vliegveld en al snel stonden we weer voor de ingang van Keflavík. We hadden ons een klein beetje vergist in de tijd maar dit bleek niet uit te maken omdat de vlucht een uur vertraging had. Al snel zaten we allemaal weer in het vliegtuig en waren we weer onderweg naar Nederland. Gedurende deze week hadden we elkaar allemaal heel goed leren kennen en hebben we een hechte band gevormd, maar eenmaal terug op Schiphol was het toch echt weer tijd om afscheid te nemen en terug te keren naar ons oude leventje.

Met dank aan de reiscommissie die ondanks sommige moeilijke taken toch het hoofd boven water heeft weten te houden en ervoor heeft gezorgd dat we deze fantastische reis zonder problemen hebben weten te maken. Op naar de volgende!